Techniki wspomaganego rozwoju, w tym procedura in vitro, dla wielu par są jedyną szansą na zajście w ciążę. Niektórzy decyzję podejmują niemalże natychmiast, bez chwili zastanowienia, a inni biją się z myślami przez dłuższy czas. Pojawia się wiele pytań i wątpliwości. Ci bardziej wnikliwi analizują: czy in vitro ma wpływ na powstanie zaburzeń czynności poznawczych?
Czym są czynności poznawcze?
Czynności poznawcze to wszystkie umiejętności, dzięki którym poznajemy otoczenie i komunikujemy się z nim. Do głównych czynności poznawczych możemy zaliczyć: myślenie, pamięć, uwagę.
Funkcje te mogą ulec zaburzeniom na skutek wielu różnych wydarzeń np. urazów głowy, problemów psychiatrycznych czy schorzeń neurologicznych.
Zaburzenia uwagi, problemy z koncentracją, zmniejszony iloraz inteligencji – problemy te mogą być związane niemalże ze wszystkimi codziennymi sytuacjami, zarówno w sferze rodzinnej jak i zawodowej. Jednak czy in vitro także ma wpływ powstanie tego rodzaju zaburzeń?
Zobacz też: Wady wrodzone po in vitro
In vitro – wpływ na czynności poznawcze
Problem z zajściem w ciążę, o którym mówi się po upływie 12 miesięcy bezowocnych starań bez stosowania żadnych środków antykoncepcyjnych, dotyczy około 15% par. Zdiagnozowanie przyczyny niepłodności to pierwszy krok w walce o posiadanie upragnionego potomka. W większości przypadków kuracja hormonalna, cykle stymulowane kończą się sukcesem. Niektórzy decydują się na jedną z podstawowych metod wspomaganego rozwoju – inseminację. Jednak dla innych jedyną szansą okazuje się in vitro.
Na łamach branżowego magazynu „Human Reproduction” opublikowano wyniki badania, którego głównym zadaniem było ocenienie rozwoju psychoruchowego i kognitywnego dzieci poczętych metodą in vitro.
Naukowcy porównali czynności psychoruchowe 169 dzieci urodzonych pomiędzy marcem 2005 roku a grudniem 2006 roku. 103 z nich przyszło na świat dzięki zastosowaniu metody in vitro (u 57 matek została dodatkowo zastosowana stymulacja jajników).
Zobacz też: Czy dzieci poczęte metodą in vitro rozwijają się wolniej? Naukowcy odpowiadają
Wyniki badań
66 dzieci, które wzięły udział w badaniu, zostało poczętych naturalnie. Wynik poznawczy oceniono za pomocą skróconej skali inteligencji Wechslera i NEPSY-II. Zachowanie zostało ocenione za pomocą listy kontrolnej CBCL i formularza raportu nauczyciela TRF. Badania prowadzono przez 9 lat.
Otrzymane wyniki nie wykazały żadnych istotnych różnic w ilorazie inteligencji pomiędzy badanymi grupami. Analizy wielowymiarowe nie ujawniły statystycznie istotnego związku pomiędzy grupą dzieci poczętych metodą in vitro, a tymi poczętymi całkowicie naturalnie.
Źródło:https://academic.oup.com